In deze mooie informatieve nieuwsblog kun je meer te weten komen over het volgende onderwerp: Nieuws over: Online marketings tips. Inclusief een mooie Youtubefilm. Bron: Videomarketing Specialist Theo de Kleijn
Oke. Voor de mensen die zojuist zijn ingelogd. Mijn naam is Gijs Bodenstaff. Ik ben een online videomarketeer. Ik heb het kanaal online videomarketingacademie. Ik ben al 15 of 16 jaar bezig met zoekmachinemarketing. De laatste 1,5 jaar met YouTube marketing. Ik heb Theo de Kleijn eigenlijk nog nooit live ontmoet, maar wel omdat we eigenlijk hetzelfde zijn. Ongeveer dezelfde video’s maken. Ook help ik ondernemers, maar ook YouTubers met vragen over hoe ze hun kanaal kunnen laten groeien. Het doel van deze livestreaming is eigenlijk om de mensen wat tips bij te brengen. Enkele ervaringen van Theo om te geven, enkele ervaringen van mij om je kanaal te laten groeien. Correct. Het is even wachten, want we hebben niet echt een presentator. Om het zo te noemen. Heb je een leuke vraag voor mij Gijs? Ik denk dat dat belangrijk is. Ik vind het een voordeel. Een groot voordeel van video’s die ik maak, is dat ik ze kan omzetten in een blog. Als ondernemer en vooral als zelfstandig ondernemer wil je natuurlijk gevonden worden op internet. Veel ondernemers bloggen, maar als je video’s maakt sla je eigenlijk twee vliegen in één klap. Want als je eenmaal een video hebt gemaakt, kun je die video omzetten in een blog. Dat is een. Het is makkelijke inhoud. twee is. Omdat je die youtube-video hebt, omdat het belangrijk is dat het een youtube-video is. Doordat je dat youtube filmpje in je blog opneemt, wordt je blog hoger gevonden in Google. Dat in vergelijking met een Facebook-video. Je kunt natuurlijk ook een Facebook-video in je blog opnemen.
Content creëren
Alleen zoals je weet en wellicht veel kijkers: YouTube en Google zijn vrienden en als je een YouTube-filmpje in je website opneemt, dan heb je daar profijt van. Je kunt hem ook uitschrijven. Dan heb je gratis content. Een belangrijk punt. Een tip die je ook meegaf is dat als je een video op youtube zet, je hem hoger moet laten ranken; om hem af te schrijven. Typ vervolgens de ondertitels. Je kunt dan de ondertitels die je typt op je blog plaatsen. Dan heb je twee vliegen in één klap. Dan heb je je youtube video beter geoptimaliseerd, want je hebt ondertitels en die ondertitels kun je weer gebruiken in je blog. Het is dus gewoon een win win situatie. Heb je een vraag voor mij? Ja natuurlijk, want ik ben wat meer aan de ondernemende kant. Dus mijn vragen zijn ook een beetje ondernemend. Mijn eerste vraag is eigenlijk: waarom zou je als ondernemer specifiek YouTube gebruiken? Wat is uw mening daarover? Goede vraag. YouTube is nu de tweede grootste zoekmachine ter wereld, na Google. Dus op het moment dat je als ondernemer YouTube negeert, negeer je simpelweg heel veel mensen. Dat is krankzinnig natuurlijk. Eigenlijk kun je er bijna niet omheen, tenzij je doelgroep er bijvoorbeeld echt niet is. Net als instagram. Snapchat. YouTUbe is de op één na grootste zoekmachine ter wereld, dus er niet zijn is een gemiste kans. Plus wat je net zei. U kunt een video opnemen in uw blog.
Doelgroep segmenteren
Je hebt dus extra inhoud. Op dit moment kun je een video relatief eenvoudig rangschikken, in YouTube sowieso, maar ook in Google. Een foto is al heel krachtig, maar een video is nog veel krachtiger. Mensen kijken liever een video dan een tekst te lezen. Dus ik zie niet echt een reden om er niet aan te beginnen. Ik zie alleen kansen. Daar ben ik het helemaal met je eens. Voor ondernemers is het ideaal om zich persoonlijk voor de camera te presenteren. Als ondernemer ben je natuurlijk het gezicht achter je bedrijf, dus het is belangrijk om jezelf te laten zien. YouTube is daar heel goed voor. Ik denk dat het ook veel betrouwbaarheid geeft. Op het moment dat u een video van uw bedrijf heeft. Van de mensen die er werken. Dan geeft dat je producten zoveel meer body, vertrouwen en geloofwaardigheid. Naar uw bedrijf. Dat ook. Zeker als je een persoonlijke video maakt. Het feit dat je op de foto te zien bent, is erg krachtig. Ik ben het met je eens. Wat me bij de volgende vraag brengt. Wat voor video’s zou je als ondernemer willen hebben. Dus stel dat ik vandaag als ondernemer een nieuw youtubekanaal start. Wat voor soort video’s moet ik daar als eerste op zetten? Welk soort? Ten eerste heb ik daar niet echt een mening over. Omdat ik geloof in: één video is geen video. Eigenlijk zou je minstens vijf, zes, zeven video’s moeten maken. Als je het goed wilt doen, moet je het zo doen dat voor elke fase van een klantreis, ze noemen het de costum majeurni, er één video is. Dus als je in de auwernes fase zit. Je bent dus eigenlijk op zoek naar een product. Bijvoorbeeld een televisie. Dan google je het. Bent u op zoek naar een bepaalde megahertz tv. breedbeeld. enz. Als je al een video hebt, kom dan naar voren. U heeft nog geen call-to-action. Geen verkooppraatje. Dat ze je gewoon vertellen hoe die tv werkt. Dan sta je al op het netvlies van de ondernemer. Of de doelgroep. Op het moment dat je in die volgende fase zit.
Bezoekers op de hoogte brengen
Iemand gaat het overwegen. Als je in al die fasen een video laat zien, dan kopen ze uiteindelijk van je. Het hangt ook een beetje af van wat het doel van je video is? Het kan ook zijn dat je gewoon wilt dat meer mensen zich aanmelden voor een nieuwsbrief. Dan zou je een video kunnen maken of gewoon een over ons video. Een productvideo. Het hangt een beetje van de doelgroep af. We hebben verschillende doelen, maar in het algemeen zou ik altijd zeggen: één video is geen video. Altijd gebaseerd op strategie. Zorg er altijd voor dat je vier, vijf, zes video’s tegelijk uploadt. Over die televisie. Dat is een interessante. Kijk, ik ben op zoek naar een nieuwe televisie, maar dan zou je er toch een vervolg op moeten geven? Je zegt dat je eigenlijk geen vervolg op die eerste video hoeft te geven. Geen oproep tot actie. Ik denk het in ieder geval. Rechts. Je hebt vijf fasen van het koopproces. Vanuit de klantreis. Dat moet je natuurlijk wel opvolgen. Aan het einde van de video kun je bijvoorbeeld iets bakken als: wil je alle specificaties van deze televisie, download dan hier het blad. Dan heb je hun e-mailadres. Kun je die mensen mailen?
Video content
Je kunt dus allerlei slimme dingen inbouwen om uiteindelijk met die klant in contact te komen. Het beste is natuurlijk als je aan het einde van de video meteen verwijst met alle voordelen of het verschil tussen breedbeeld en een andere tv. Dus eigenlijk alle vragen die mensen hebben voordat ze een product kopen. Als je dat al kunt beantwoorden, op het juiste moment. In het juiste stadium. Dan heb je een veel grotere kans dat mensen de tv uiteindelijk bij je kopen. Wat me bij de volgende vraag brengt. Hoe lang raden jullie aan om een video te maken? De lengte van de video op YouTube? Wat is uw advies daarbij? In principe maakt het niet zoveel uit. Je hoeft alleen maar content te maken omdat je het leuk vindt. Omdat je opgewonden bent, maar ik zie dat wel in mijn eigen statistieken, of ik nu een video van 5 of 15 minuten maak. Na 2 minuten valt er iets van 60% uit mijn hoofd. Daarna blijft het doorgaan. Dus de aandacht die je kunt vasthouden is echt tussen de twee en drie minuten. Dus ik raad aan en ik zal dit vaak zelf doen om het minder dan 3 minuten te doen. Soms heb je zoveel te zeggen en dan lukt het niet. Ook is het de vraag hoe lang deze Google Hangout zal duren. Geen idee. Dat brengt me bij de vraag of je nog een vraag voor me hebt. Ja natuurlijk. Welke tips zou je eigenlijk geven. Iemand is net zijn YouTube-kanaal begonnen. Als je één of vijf tips zou mogen geven, welke tips zou je dan aan iemand willen geven?
Ik begin een YouTube-kanaal
Het begint meteen. Ik ga duizenden mensen halen. Helaas is dat niet zo. Sommigen doen. Maar welke tips zou je iemand echt willen meegeven? Laten we eerst teruggaan naar dat aantal abonnees. Ik begon mijn YouTube-kanaal drie jaar geleden. In september 2013. Het heeft me nu drie jaar gekost om 1200 abonnees te bereiken. Laat je dus niet misleiden door wat iemand zegt. Je doet niet iedereen na en je doet echt je eigen onderzoek. Ik denk dat dat twee sterke punten zijn van je YouTube-kanaal. Als zelfstandig ondernemer zou ik je zeker aanraden om je kanaal te volgen. Maar wat is dan belangrijk als je net begint. Ik denk dat het belangrijkste is, ik ga terug naar die zelfstandige ondernemer die een YouTube-kanaal maakt. Zoek eerst zelf uit wat de meest gestelde vragen van uw klanten zijn. Want dat is het meest nodig. Daar zijn mensen ook naar op zoek. Maak dus gewoon een top 5 van meest gestelde vragen en begin met het maken van video’s met die vragen. Maak die video’s niet te lang. Ik vind je tip van ongeveer 2 tot 3 minuten een hele goede. I denk. Het klopt gewoon. Ik ben het helemaal met je eens. Mijn advies is eigenlijk om ze maximaal 2 minuten te maken en echt goede inhoud te leveren. Waardevolle inhoud. Niet te langdradig. Kom snel ter zake. Zorg ook voor een trigger aan het begin van de video. Dat mensen denken: oh dit moet ik weten. Stel dus een vraag of begin met een feit. Een hele goede commercial, dat krijg ik niet van YouTube, maar dat staat nu op de reclame: weet je dat je 400 keer per jaar poept? Dat is iets dat je aan het denken zet over wat er precies aan de hand is. Dat is een trekker. Dat bedoel ik met een trigger voor je video. Zorg dus voor een goede trigger.
Tips voor ondernemers
Dat mensen blijven zoeken. Dat is een. Dus twee: houd het kort en krachtig. Blijf niet te lang stilstaan. Wil je afdwalen? Maak dan meerdere video’s. Maak bijvoorbeeld een videoserie. Dat zijn eigenlijk mijn directe tips. Het hoeft niet zo professioneel te zijn, maar maak het niet te amateuristisch zoals op Facebook. Het voordeel van Facebook is dat je makkelijk video’s kunt plaatsen, omdat de lat daar simpelweg lager ligt. Ik denk dat als je op YouTube post, de lat iets hoger zou moeten liggen dan op Facebook. Ik weet niet hoe je dat bekijkt? Ik was in het begin erg kritisch. Dus dat wil ik er gewoon even op wijzen. Ik denk dat als je als zelfstandig ondernemer een YouTube-kanaal opent, je niet de illusie moet hebben dat je heel snel veel YouTube-abonnees hebt. We hebben gezien dat het bij jou wat sneller gaat. Ik denk dat je in zes maanden bijna 1500 abonnees hebt. De tip die ik ondernemers wel mee wil geven: als je begint, heb dan niet al te hoge verwachtingen van het aantal. Ik vind zeker dat ze je YouTube kanaal Gijs moeten abonneren. Ik denk dat je zeer waardevolle video’s maakt over het optimaliseren van YouTube-video’s. Maar ik denk ook dat de kracht van jou is dat je je eigen onderzoek doet.
Videomarketing
Ik heb sommige video’s maar liefst 100 keer opnieuw gemaakt. Natuurlijk moet het een bepaald niveau hebben, maar als ik aan het editen ben, zitten er echt lelijke sneden in. Verlichting kan niet goed zijn. Mensen komen echt bij mij voor de inhoud. Ik kreeg ooit kritiek: ik zou die snede anders doen. Nou geweldig. Bedankt voor de tip. Dus ja, het moet een beetje professioneel zijn, maar het hoeft ook niet gelikt te zijn. Als het te glad is, denk ik dat het zijn charme verliest. Ik zou gewoon beginnen. Hoe meer video’s je maakt, hoe professioneler het natuurlijk wordt. Een tip is er ook: het begin is heel moeilijk voor mensen, denk ik. Voor mij was het makkelijker, maar wat ik veel terugkrijg van ondernemers is dat ze het gewoon moeilijk vinden om tegen de camera te praten. Hierbij is het goed om gewoon droog te oefenen. Maak dus gewoon wat video’s met je smartphone. Laat ze aan familie of kennissen zien: wat vind je hier nu van? Maak eerst wat meters en ga dan online. Of, ik spreek een beetje voor mijn eigen parochie: kom naar mijn videomarketingworkshop.
Focus
In één dag gaan we echt aan de slag om zelf video’s te maken voor jouw bedrijf. Maar ik geef je ook tips en trucs, waar je op moet letten als je zelf video’s maakt. Er is ook een nazorgpakket. Je hebt dus ook vier maanden onbeperkt vragen en zo.
In ieder geval. Ik wil mezelf niet promoten. Wij zijn er om ondernemers te helpen. Waar onze kanalen een beetje van verschillen is dat ik mijn kennis eigenlijk gratis weggeef, maar er komen ook betaalde cursussen aan en dat doe je door middel van face to face workshops. Ja. Als je ondernemers kunt helpen. Alsjeblieft. Vertellen. Wanneer is het? Kun je je nog inschrijven? De volgende workshop is vrijdag 13 januari 2017. Het is een datum waarvan je kunt zeggen: brengt dit geluk of ongeluk? Ik ben geen grote fan van bijgeloof. Dat is de volgende workshop. Kijk anders eens op mijn website. Anders plaatsen we de link in de beschrijving van deze video. TheodeKleijn.nl is dat. Wat is dan de reden? De laatste keer dat ik je sprak, had je nog wat plekjes over, maar die zijn al bezet? Wel de werkplaats van, dan moet ik nog even graven, van 10 oktober. gepromoot. Daar heb ik niet genoeg aanmeldingen voor gehad. Dus daar had ik spijt van. Dat was mijn vierde workshop, 10 oktober. Ik had in totaal drie aanmeldingen. Dus besloot ik die over te slaan. Misschien levert dat met deze hangout iets meer op. Maar gewoon wat ik zeg. Dat is mijn voordeel, of mijn nadeel zo kun je het bekijken.
Content
Ik hoef niet per se. Ik moet niet. Ik heb nog een deeltijdbaan. Maar je kunt ook zeggen dat dat je valkuil is, want daarmee kom je niet echt naar het volgende niveau van je bedrijf. Maar goed, ik vind het gewoon leuk om te doen. Ik wilde nog even teruggaan naar jullie abonnees, want ik ben natuurlijk blij met nieuwe abonnees, maar voor mij is het geen doel op zich. Het helpt natuurlijk, want op het moment dat je een video lanceert heb je direct 100 views per dag en dat helpt voor de ranking. Daar moet je als bedrijf volgens mij helemaal niet op focussen. Ik heb wel 200000 views, dus dat zijn er twee. Stel dat ik een product zou verkopen. Dan zou ik 200.000 potentiële klanten hebben die geïnteresseerd zijn in uw product. Het hangt ook af van het doel. Als u uw product bekend wilt maken, zijn video’s een geweldige manier om uw branding te promoten. Ik vind abonnees. Zeker voor bedrijven. Ik vind het niet interessant. Ik ben het helemaal met je eens, maar daar houd je je als zelfstandig ondernemer toch een beetje aan. Het is een beetje zoals Facebook. Het is een beloning voor je harde werk. Ik ben het met je eens. Ik heb liever 0 abonnees en 10.000 views op een video dan andersom. Abonnees zeggen inderdaad weinig en het gaat inderdaad om de views, maar ook zeker om de kijktijd en uiteindelijk wat het oplevert. Dat is het belangrijkste. Al mijn video’s die ik op youtube maak, maak ik met één doel en dat is om mensen te laten abonneren op mijn mailinglijst. Het is allemaal zakelijk verbonden met elkaar.
Opknippen
Het belangrijkste voor mij is dat als ik 0 abonnees heb en een lijst van 10000 mensen dat natuurlijk beter voor mij is. Ik bedoel ja. Zo perfect. Hoe lang zijn we er al mee bezig, want we hadden beloofd dat het niet lang meer zou duren. Het is zo gezellig. Ik pak nog een rode biet, maar ik hou helemaal niet van bier. Alleen wijn. Hoe dan ook, het is zo leuk dat ik spontaan bier drink, maar ik denk dat we al een half uur aan het praten zijn. Misschien kunnen we het echt opknippen. Dat dit deel 1 is en dat er over een week of twee of twee deel 2 zal zijn. Is dat een goed idee? Lijkt me in orde. Want we hebben elkaar nog zoveel te vertellen. Ik had nog veel vragen. Ik vond het erg leuk om met je te praten, ook voor de mensen die deze hangout later zullen bekijken. Ik had nog een vraag Gijs, want ik praat een beetje plat.
Hangout
Nu hoorde ik vorige week een verhaal in het nieuws dat mensen die plat praten minder verdienen dan mensen die beleefd praten. Dus ik weet niet of je hebt gemerkt dat ik een beetje plat aan het praten was? Ik denk dat dat meer is. Nee dat is het niet. Volgens mij praat je helemaal niet plat. Nee, ik denk dat dat meer jouw ervaring is dan nee. Het was leuk, want een paar studenten zeiden tegen mij en ik ben het helemaal met ze eens. Dat je een beetje een speciale stem hebt. Het feit dat je een beetje kunt horen waar je vandaan komt, maakt het herkenbaar. Kijk, als je over ABN praat, doet eigenlijk iedereen dat. Of wie dan ook. Veel mensen doen dat. Als je net een herkenbaar dialect hebt gekregen, geeft dit je ook een beetje branding. Maar goed, het kan ook tegen je werken. Nou, laten we er niet te lang op ingaan. Ik vond het erg leuk om dit te doen. Dit is mijn eerste keer in de hangout op deze manier, dus het was best spannend voor mij. Ik hoop dat het loont. Ik ben benieuwd hoeveel kijkers we hebben gehad en hoeveel reacties je krijgt op deze video. Ik ook. Super Theo ik ga je bedanken.
Meer van dit soort blogs? Bezoek onze website voor nog meer artikelen!