AlgemeenAuto's, Motoren & BandenZakelijk

Laadpalen VvE

 

Alles moet elektrisch en niet alleen moet vooral vervoer dus elektrisch, die elektriciteit moet ook nog eens komen van alternatieve energiebronnen. Dat zijn dan weer alle bronnen niet afhankelijk van fossiele brandstoffen, maar breder gezien niet afhankelijk van brandstoffen, die niet of zo min mogelijk het milieu aantasten. De grootste leveranciers moeten de zon en de wind worden.

Net als gemotoriseerde vervoersmiddelen geregeld brandstof moeten laden bij een tankstation, moeten elektrische voertuigen dat doen bij zogenaamde oplaadpunten, of laadpalen. Dit geldt vooral voor auto’s, want voor fietsers en brommers zijn accu’s vaak uitneembaar.

Laadpalen dus en het liefst zo veel mogelijk en dat is een proces dat nog lange na niet optimaal gerealiseerd wordt.

 

Wie plaatst laadpalen?

Op zich kunnen we drie partijen onderscheiden die laadpalen kunnen plaatsen:

  • Particulieren, maar wel op eigen terrein
  • De gemeente voor oplaadpunten op openbaar terrein
  • VvE, of Vereniging van Eigenaren, bijvoorbeeld op centrale punten als een parkeerplaats of parkeergarage.

 

Die laatste, de Vereniging van Eigenaren, bestaat meestal uit bewoners van een appartementencomplex (koopwoningen), en actieve leden daarin zorgen voor het beheer en onderhoud van dat complex. Binnen die organisatie zoekt VvE Energie voortdurend naar de beste en liefst goedkoopste manier het appartementencomplex van energie te voorzien. Dit gebeurt vaak in de vorm van een energiecollectief.

Een van de meest recente takken daarvan is het plaatsen van laadpalen op, voor het complex bedoelde, parkeerplaatsen. Daar maakt de parkeergarage vaak een essentieel deel van uit.

 

Laadpaal VvE

 

Elektrische laadpalen via een Vereniging van Eigenaren

Parkeerplaatsen voor leden binnen zo’n VvE zijn onder te verdelen in binnen en buiten, oftewel parkeerplaatsen buiten en die in een parkeergarage. Indien bewoners een eigen parkeerplek hebben, mogen ze na toestemming van de VvE daar een laadpaal neerzetten.

 

Voor parkeergarages ligt het wat ingewikkelder en dit wordt vooral veroorzaakt door een aantal veiligheidskwesties.

Het elektrisch opladen van auto’s is niet geheel van risico’s ontbloot. Je ziet dan regelmatig items in consumentenprogramma’s opduiken over dit onderwerp. Het belangrijkste gevaar is brand en gezien de aard van accu’s, laadpalen en het materiaal waarvan de meeste elektrische auto’s gebouwd worden, kan een brand ongehoord fel worden en moeilijk te blussen.

Verder heb je met elektriciteit te maken en ook dat brengt bepaalde risico’s met zich mee.

 

Waar moet men vooral op letten bij het plaatsen van VvE laadpalen in een parkeergarage?

  • Deugdelijke en goedgekeurde laadpalen, inclusief uiteraard de bedrading, en beveiliging bij kortsluiting.
  • Installatie door een officieel erkend installatiebedrijf
  • Strategische plaatsing
  • Aanrijdbeveiliging: geen laadpalen plaatsen in de aanrijdroutes van de garage
  • Zo dicht mogelijk bij de ingang, zodat ze bij brand goed bereikbaar zijn voor de brandweer
  • Noodschakeling om alle laadpalen direct uit te schakelen
  • Brandblussers, speciaal bedoeld voor dit soort elektrische branden
  • Rook- en CO2 melders
  • Koppeling van meldingsapparaten en brandweer
  • Uitstekende luchtcirculatie met afvoerkanalen in de buurt van laadpalen.
  • Regelmatige controle van de veiligheidsvoorschriften door de brandweer
  • Duidelijke instructies hoe laadpalen te gebruiken
  • Overleg met de verzekeraar over het plaatsen van VvE laadpalen.

 

Hoewel er onderzoek gedaan is en elektrische oplaadpunten als relatief veilig worden gezien, kun je gewoon niet voorzichtig genoeg zijn!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
ajax-loader