Fietsen

Elektrische fietsen hebben een middenmotor functie

Elektrische fiets middenmotor: Inleiding

Een elektrische middenmotor fiets, wordt ook wel ingezet als onderdeel voor een elektrische moederfiets, is het type e-fiets waarbij de elektromotor is geplaatst bij de trappers, direct bij de trapas van de fiets. Hierdoor is de fiets in balans en blijft het zwaartepunt centraal. Hierdoor heeft de berijder het gevoel dat hij of zij op een traditionele fiets rijdt. Dus, voor iemand, die e-bike onnatuurlijk vindt, is de middenmotor e-bike de beste optie, omdat het dezelfde ervaring geeft van een conventionele fiets met meer kracht en minder inspanning.

Daarnaast heb je een e-bike. Een ervaren fietser ervaart een ander fenomeen tijdens het fietsen in de bergen. De middenmotor e-bike, werkt synergetisch met de versnellingen van de fiets op het hoogste rendement, tijdens het beklimmen van bergen. Deze hogere efficiëntie geeft een langere rit per oplading aan de e-bike. Wanneer de berijder schakelt om te trappen met een natuurlijke trapfrequentie (meestal 50-100 omw/min), draait de motor tussen de pedalen ook met een efficiënt toerental. Om deze redenen gebruikt Bosch alleen mid-drive motoren

Middenmotor:
Dankzij de directe verbinding van de middenmotor met de trapas biedt deze fiets de ideale fietservaring. Dit heeft ook een positieve invloed op de gewichtsverdeling van de e-bike, waardoor je de fiets met gemak kunt hanteren. Ook is de kans op slippen bij een middenaandrijving kleiner dan bij een voorwielmotor. Zo kun je veilig en gezond op elke bestemming aankomen.

Elektrische fietsen

Voordelen:
De vernieuwde middenmotor is efficiënter en zuiniger en biedt je een grotere actieradius voor fietsavonturen. Bovendien is de middenmotor minder gevoelig voor fouten en storingen. Dat komt doordat de krachtsensor, die normaal op de trapas wordt gemonteerd, direct in de QWIC-motor is ingebouwd. Daar berekent hij onmiddellijk hoeveel ondersteuning je op een bepaald moment nodig hebt.

MN380:
Een elegante e-bike met middenaandrijving is de Performance MN380. Ideaal voor dagelijkse routes door de stad en woon-werkverkeer. Deze elektrische fiets is voorzien van moderne technische componenten om fietsen gemakkelijk te maken als nooit tevoren. Met het NuVinci 380 versnellingssysteem is schakelen een fluitje van een cent: het zorgt voor schakelen zonder te trappen, dit model heeft standaard acht versnellingen.

Werking:
Elektrische fietsen bieden voordelen. In principe zetten elektromotoren elektrische energie om in mechanische energie. E-bikes gebruiken borstelloze gelijkstroommotoren, of BLDC-motoren, wat betekent dat ze geen borstels gebruiken om de richting van de stroom naar de motor af te wisselen, zoals oudere elektrische motoren deden. Deze borstels maakten de motoren minder efficiënt en versleten na verloop van tijd, dus zijn borstelloze motoren al meer dan een decennium de norm.

Unieke eigenschappen

Naast de motor hebben alle e-bikes motor controllers en accu’s. De regelaars moduleren de hoeveelheid stroom die naar de motor gaat, die jouw input gebruikt om de gewenste hoeveelheid stroom van de accu naar de motor over te brengen.
“Wat een e-bike tot een e-bike maakt, is de ervaring van hoe de stroom wordt verdeeld,” zegt Lemire-Elmore. E-bikes met trapondersteuning kunnen een snelheidssensor (ook wel cadanssensor genoemd) gebruiken, die de ondersteuning regelt door de trapfrequentie van de berijder te meten, of koppel sensoren, die meten hoeveel koppel de berijder in de trappers stopt.
Sommige e-bikes hebben een gashendel waarmee je de motor onafhankelijk van je trapbeweging kunt gebruiken, hoewel regionale wetten bepalen waar je e-bikes met een gashendel wel en niet mag gebruiken.

Verhoogde efficiëntie

Middenaandrijvingen beklimmen steile hellingen efficiënter dan naafaangedreven e-bikes omdat ze gebruik kunnen maken van de bestaande versnellingsbak van de fiets om voordeel te halen uit de hogere reductie bij het klimmen met lage snelheid, in plaats van deze aan te vullen als een extra krachtbron zonder versnellingen. (Het efficiëntie nadeel ontstaat wanneer een naafmotor niet op zijn optimale toerental draait – een krachtige naafmotor met versnelling zou net zo efficiënt moeten zijn als een middenaandrijving).

Hun gecentreerde positie op de fiets zorgt ook voor een evenwichtiger rijgedrag. Gecombineerd met het klim voordeel, maakt ze tot de favoriete motor voor e-mountainbikes. Het verwisselen van banden op mid-drive e-bikes is eenvoudiger omdat er geen bedrading tussen het frame en de naaf zit, en dat stelt gebruikers in staat om elke wielset te gebruiken. Als je op zoek bent naar een e-bike met middenmotor, dan is de Fietsenwinkel in Breda de beste plek om er één te bemachtigen.

Gerelateerde artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
ajax-loader