Elektrische fiets: de middenmotor
De elektrische fiets wint aan populariteit, dat is een ding dat zeker is. Op zich is het in Nederland niet van echt groot belang, want we hebben hooguit wat heuvels en af en toe een tegenwind, maar toch. Voor woon-werkverkeer wordt de elektrische fiets steeds handiger, zeker als dat gepaard gaat met een goede infrastructuur, fietspaden dus.
Heeft u echter bij de aanschaf van een elektrische fiets wel eens stilgestaan bij de plaatsing van de motor? Er zijn namelijk drie mogelijkheden en ze hebben alle drie nadelen en voordelen. Dat geldt niet alleen de technische eigenschappen en de prestaties, maar ook voor de prijs.
Dat laatste zien we al meteen bij de elektrische fietsen van www.city-bikes.nl met zijn 8 mogelijke opties. De twee duurste modellen zijn beiden voorzien van een zogenaamde middenmotor, terwijl alle goedkopere modellen een voorwielmotor hebben. Overigens kan de motor ook op het achterwiel geplaatst zijn, dus kan het geen kwaad eens te kijken wat de verschillen nou precies zijn.
De elektrische fiets middenmotor
Over het algemeen wordt deze plaatsing en dus ondersteuning als de meest natuurlijke beschouwd. Motoren hebben een bepaald gewicht en de montage ervan in het midden rondom de trapas geeft de fiets een laag zwaartepunt en daarmee een stabiele indruk.
De middenmotor is minder storingsgevoelig dan de twee andere motoren en met de huidige doorontwikkeling zijn ze ook zuiniger en efficiënter. Dat laatste leidt dan weer tot een grotere actieradius.
Een middenmotor is verbonden met de trappers en met behulp van een sensor wordt geregistreerd of de pedalen draaien, en hoeveel kracht er op de pedalen gezet wordt. De computer berekent vervolgens de kracht van de ondersteuning.
Het is wel de duurste van de drie.
De elektrische fiets voorwielmotor
Voorwielmotoren zijn stevig, eenvoudig en de goedkoopste van de drie motoren voor elektrische fietsen en dat maakt dit soort fietsen dus ook goedkoper. Naast het feit dat alle versnellingssystemen gemonteerd kunnen zijn, kun je ook in elke versnelling wegrijden. Een voorwielmotor biedt onmiddellijke ondersteuning. Net als bij een middenmotor heeft ook hier het gewicht gevolgen. De kans op slippen lijkt groter en je hebt het gevoel alsof je door de motor voortgetrokken wordt en dat is minder natuurlijk dan bij die middenmotor. Toch is de balans redelijk goed, maar is de trekkracht (Nm) beperkt.
De elektrische fiets achterwielmotor
Niet alleen elektrische fietsen, maar tevens fietsen hebben voordelen. Een fiets kopen kan een hoop veranderingen brengen in je vitale gezondheid. Dit soort motoren zijn stil, waarbij je kunt remmen op de motor en energie terugwinnen. Ze slijten ook niet zo hard, maar het is niet mogelijk een naafversnelling te gebruiken. Je bent dan dus afhankelijk van een veel gevoeliger en sneller slijtend derailleursysteem. Net als de voorwielmotor is het rendement lager dan bij een middensysteem. Als u graag wilt fietsen en het gevoel wilt hebben een duwtje in de rug te krijgen, dan is de achterwielmotor iets voor u.
Elke motorplaatsing heeft zijn voor- en nadelen en uw voorkeuren en portemonnee bepaalt met wel systeem u in zee wenst te gaan. Hou vooral ook de ontwikkelingen bij, want die gaan hard, vooral als het gaat om de elektrische fiets middenmotor.